Har du ligesom så mange andre købt cafébesøg, wellness, mobiltelefoner, cykelreparation, hotelophold – you name it? Det er et om sig gribende fænomen, der som så meget andet er importeret fra USA. Indtil videre har jeg kun haft gode oplevelser – men det er åbenbart nødvendigt, at bruge sin sunde fornuft og se sig grundigt for, inden man bruger sit betalingskort. Ellers kan du hurtigt føle dig snydt.

Overvej dit køb – hver gang
Det er en god idé at tænke sig om en ekstrea gang, hvis super dealen, du er ved at hoppe på, handler om dyr elektronik eller andet i den dyre ende. Specielt, hvis varen skal leveres fra udlandet, som altid sværere at have med at gøre. Der kan være andre forbruger regler i udlandet, det er sværere at have en fornemmelse af, om det er en pålidelig leverandør. Er leverandøren dansk, er det straks nemmere at gennemskue, hvad du har med at gøre.

Uanset dansk eller udenlandsk – så start altid med disse få sikkerhedsregler:

  • Start med at google firmaet.
  • Kig på firmaets hjemmeside.
  • Søg efter andres oplevelser, fx. Trustpilot
  • Er leverandøren godkendt og e-mærket (kun danske virksomheder)?

Tag også med i dine overvejelser, at der altid er en risiko for, at du ikke modtager din vare, og derfor skal bruge tid på at kontakte leverandøren, opspore pakken, kontakt til dealudbyderen – telefonisk, pr. brev, mails, ventetid. Evt. på et fremmed sprog. Du risikerer også, at blive sendt fra udbyder til leverandør – frem og tilbage – igen og igen. Og det er dig, der skal gøre arbejdet.

Er varen i stykker ved leveringen, eller sker det inden for garantiperioden, skal du måske igen til at bruge kostbar tid med leverandøren.Og her til kan du så lægge ekstra penge til forsendelse.

Undersøg ALTID om du kan købe varen til samme eller måske endda en bedre pris på nettet eller i butikkerne. Du kan nemlig ikke altid stole på udbydernes FØR-priser.

VIGTIG VIGTIGERE VIGTIGST
Et allersidste godt råd i denne omgang:

BETAL ALTID MED BETALINGSKORT ELLER E-PENGE (fx. PayPal) – ALDRIG MED BANKOVERFØRSEL.

Modtager du ikke din vare, har du ret til at få dine penge tilbage. Tilbagebetaler leverandøren/firmaet ikke, kan du altid bede din bank om at tilbageføre betalingen. Men KUN hvis du har betalt med kort eller e-penge(PayPal). Ofte vil truslen om, at du kontakter din bank, være nok til at firmaet tager det seriøst, og sender din vare.

Gode råd fra Forbrugerrådet

Tilbudsfup (Kontant)